Trzy wskazówki dotyczące oszczędzania pieniędzy na wczesnych etapach zakładania firmy — coraz więcej osób decyduje się obecnie na opuszczenie tak zwanej strefy komfortu, rzucenie obecnej pracy i założenie własnego biznesu. To ważny krok naprzód dla każdego młodego przedsiębiorcy, ale rozpoczęcie często wiąże się z ogromnymi wydatkami. Zakup niezbędnego sprzętu, zatrudnienie personelu, szkolenia, opłaty księgowe i wreszcie wynajem lokalu prowadzi nas do szukania oszczędności na wielu płaszczyznach.
Na co więc należy zwrócić uwagę przy zakładaniu firmy? Które miejsca warto ocalić? Czy można założyć własny biznes bez ogromnych nakładów finansowych? Oczywiście te i wiele innych pytań towarzyszy komuś, kto myśli o założeniu własnego biznesu. Aby rozwiać wątpliwości, przygotowaliśmy krótki poradnik, podpowiadający, jak zaoszczędzić pieniądze na wczesnym etapie zakładania firmy, aby nie stracić na jakości obsługi i ogólnym wrażeniu wizualnym w świadomości klientów?
Oszczędzanie i zakładanie firmy: sprawdź 3 sprawdzone wskazówki
Na wstępie warto zaznaczyć, że sposobów na oszczędzanie jest wiele, ale ważne jest, aby nie sięgać po rozwiązania skrajne. Czasami zbyt duże cięcia w finansowaniu poszczególnych kampanii mogą mieć negatywne reperkusje, dlatego na tym poziomie należy zachować ostrożność.
Pierwsze wrażenie to reklama, dlatego powinniśmy zadbać o to, aby wzbudzała zaufanie i zainteresowanie potencjalnych klientów. Z tego powodu wybraliśmy trzy wskazówki, które pozytywnie wpłyną na rozwój biznesu bez wyrządzania szkód finansowych i moralnych.
Wskazówka 1: Wybierz odpowiednie miejsce
Niezależnie od tego, czy zajmujemy się sprzedażą internetową, czy papierniczą, czy zajmujemy się marketingiem, czy innym rodzajem działalności, wybór odpowiedniego miejsca do pracy jest bardzo ważny. W dużych miastach koszt wynajmu biura może być bardzo wysoki, dlatego wielu młodych przedsiębiorców szuka innych alternatywnych rozwiązań.
Obecnie wyspy handlowe są niezwykle popularne, często dużo tańsze, a jednocześnie stanowią stałą reklamę. Zlokalizowane są zazwyczaj w dużych galeriach handlowych, które każdego dnia odwiedzają tysiące osób. To z pewnością wyróżnia wyspy handlowe spośród innych rozwiązań. Gdziekolwiek wybierzemy wyspę handlową, warto zadbać o to, aby była widoczna dla klientów. Właściwy branding, wygodne siedzenia i wyznaczone miejsca do prywatnych rozmów to „must have” każdego biura. W wielu miejscach wyspę handlową możemy dostosować do indywidualnych potrzeb, co jest dużym atutem. Jeśli jednak wolimy inne rozwiązania niż wyspy biznesowe, dobrym pomysłem mogą być tzw. przestrzenie coworkingowe, często wybierane przez osoby pracujące zdalnie.
Wskazówka 2: Pamiętaj o treningu
Chociaż wiele osób początkowo nie myśli o szkoleniu ze względu na oszczędność pieniędzy, należy pamiętać, że zdobyta wiedza i kompetencje mają ogromny wpływ na rozwój naszego biznesu. Dobrym przykładem są np. kampanie w mediach społecznościowych, ponieważ możemy odbyć szkolenie specjalnie dla takich jak my i sami prowadzić taką formę reklamy, zamiast co miesiąc płacić komuś za pracę.
W przyszłości, gdy nasza firma będzie miała większe dochody, możemy rozważyć powierzenie jej profesjonalistom. Jednak dzięki naszej wiedzy będziemy mogli również realistycznie ocenić efekty ich działań oraz nasze oczekiwania. Nie należy również zapominać, że szkoleń, które możemy sfinansować, jest tak wiele, że często nasze jedyne koszty związane są z dojazdem do wyznaczonych miejsc, co z pewnością jest korzystnym rozwiązaniem.
Wskazówka 3: Współpraca barterowa
W początkowej fazie kampanii czasem opłacenie komuś naszej pracy jest korzystniejsze dla naszego budżetu niż gotówka czy przelew bankowy. Coraz więcej firm decyduje się na współpracę barterową, która przynosi same zyski. Wspólne konkursy w mediach społecznościowych, wzajemne rabaty, organizowanie eventów – tak naprawdę sposobów współpracy ze sobą jest wiele, co niewątpliwie stanowi o sile tego rozwiązania. Wydarzenia takie jak to pozwalają również dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów przy niewielkich lub zerowych nakładach finansowych, co jest ważne dla firm, które dopiero zaczynają działalność.
Istnieją również inicjatywy społeczne, które często organizują wydarzenia, na które zapraszani są młodzi przedsiębiorcy, więc jest to kolejny obszar wart rozważenia. Mamy nadzieję, że powyższe rozwiązania będą dla Państwa cennymi wskazówkami i przyniosą dodatkowe oszczędności Państwa firmie oraz zwiększą liczbę klientów. Istnieje wiele ciekawych książek i artykułów, które warto przeczytać, zanim zdecydujesz się założyć własny biznes.
Podobnych materiałów w sieci nie brakuje, więc możesz być pewien, że niezależnie od tego, czy wybierzesz wyspę handlową, agencję PR czy pełne szkolenie, zdobędziesz cenną wiedzę, która na tym etapie jest niezwykle ważna.